W większości firm stosuje się (albo powinno się to robić) system oceny pracowniczej (rocznej bądź półrocznej). By takiej oceny dokonać można skorzystać z wielu narzędzi: ocena tradycyjna - przełożony- pracownik, czy Oceny 360° biorącej pod uwagę opinię wielu osób mających bezpośredni kontakt z ocenianym pracownikiem (klienci, współpracownicy, itp.).
W wyniku oceny pracowniczej pracownikowi zostają zasugerowane możliwości rozwoju swoich kompetencji. Może to być dzięki udziałowi w szkoleniach (zazwyczaj jeśli poziom kompetencji jest niski) bądź dzięki coachingowi (gdy pracownik posiada wysoki poziom danej kompetencji jednak potrzebuje ją udoskonalić).
Przedstawiony przykład to jeden z wielu powodów dlaczego firma decyduje się na skorzystanie z coachingu. Może też być to decyzja samego pracownika, który czuje, że potrzebuje rozwinąć swoje umiejętności. Niezależnie od tego z jakiego powodu inicjuje się proces coachingowy warto zwrócić uwagę na dane, które przekonują o dużej efektywności coachingu dla firm:
- Poprawa wydajności, jakości, obsługi klienta.
- Większe zaangażowanie ze strony pracowników, więcej satysfakcji z pracy.
- Pokazanie pracownikom, że organizacja jest zaangażowana w ich rozwój, pomagając im w doskonaleniu swoich umiejętności.
- Pomoc pracownikom, którzy zostali przydzieleni do nowych zadań (rozwój odpowiednich kompetencji potrzebnych na danym stanowisku).
- Pomaga pracownikom rozwiązać kwestie personalne, które mogą mieć wpływ na wydajność ich pracy. (Niezależnie czy coaching jest biznesowy czy personalny (life coaching) prawie zawsze podczas procesu porusza się tematy związane z życiem prywatnym pracownika).
- Pozwala na skorzystanie z satysfakcjonującego procesu samorozwoju.
"Wyniki badania wykazały skuteczność coachingu i szacują średni zwrot z inwestycji
100.000 dolarów za próbę. Ponadto, ostatnie badania przeprowadzone przez MetrixGlobal LLC w USA wykazały, że coaching przynosi 529% zwrotu z inwestycji wraz ze znaczącymi, niematerialnymi korzyściami dla biznesu."
of $100,000 for the sample. In addition, a recent survey by MetrixGlobal LLC in the USA showed that
coaching produced a 529% return on investment alongside significant intangible benefits to the business.