Kluczowe kompetencje coacha ICF- źródło: http://www.icf.org.pl/index.php/pl/rozwoj-i-edukacja/kluczowe-kompetencje/78-kluczowe-kompetencje-coacha-icf.html | | | |
A. USTALANIE ZASAD WSPÓŁPRACY
1. Zgodność z wytycznymi Kodeksu Etycznego i standardami zawodu coachingu
2. Uzgodnienie kontraktu coachingu
B. WSPÓŁTWORZENIE RELACJI
3. Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa klienta
4. Obecność coachingowa
C. EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE
5. Aktywne słuchanie
6. Pytania sięgające sedna
7. Bezpośrednia komunikacja
D. WSPIERANIE PROCESU UCZENIA I OSIĄGANIA REZULTATÓW
8. Budowanie świadomości
9. Projektowanie działań
10. Planowanie i wytyczanie celów
11. Zarządzanie postępami i zaangażowaniem
- A. USTALANIE ZASAD WSPÓŁPRACY
- Zgodność z wytycznymi Kodeksu Etycznego i standardami zawodu coachingu – zrozumienie zasad etycznych i standardów coachingu oraz umiejętność zastosowania ich we wszystkich sytuacjach coachingowych.
- Rozumie i potwierdza swoją postawą i zachowaniem Standardy Zachowań Etycznych ICF (zobacz listę, Część III Kodeksu Etycznego),
- Rozumie i stosuje wszystkie Etyczne Zasady ICF (zobacz listę),
- Jasno wyjaśnia różnicę pomiędzy coachingiem, konsultingiem, psychoterapią oraz innymi pomocowymi zawodami,
- Rozpoznaje sytuację w której Klient wymaga pomocy innego specjalisty i kieruje tam klienta w razie takiej konieczności.
- Uzgodnienie kontraktu coachingu – umiejętność zrozumienia potrzeb danej interakcji coachingowej oraz umiejętność doprowadzenia do zawarcia z klientem umowy w zakresie przebiegu procesu coachingu oraz zasad współpracy klienta i coacha
- Rozumie i w sposób efektywny omawia z klientem reguły i konkretne parametry relacji coachingowej (m.in. kwestie organizacyjne, opłaty, terminy, włączenie dodatkowych osób, jeżeli zajdzie taka potrzeba),
- Uzyskuje porozumienie na temat tego co jest odpowiednie w relacji a co nie, co jest a co nie jest w przedmiotem oferty oraz w sprawie podziału odpowiedzialności między coacha i klienta,
- Rozstrzyga czy istnieje efektywne powiązanie pomiędzy jego/jej metodą coachingu a potrzebami potencjalnego klienta.
- Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa klienta – umiejętność stworzenia bezpiecznego, wspomagającego środowiska, dzięki któremu rozwija się wzajemny szacunek i zaufanie pomiędzy klientem i coachem.
- Okazuje autentyczną troskę o dobro i przyszłość klienta,
- Nieprzerwanie prezentuje osobistą uczciwość, szczerość i wrażliwość,
- Wprowadza jasne zasady i dotrzymuje obietnic,
- Okazuje szacunek wobec przekonań klienta, jego stylu uczenia się i sposobu bycia,
- Na bieżąco wspiera oraz inspiruje klienta do nowych zachowań i działań włączając te obejmujące podejmowanie ryzyka oraz obawę przed porażką,
- Pyta o pozwolenie klienta w przypadku poruszania nowych delikatnych dla niego tematów.
- Obecność coachingowa – zdolność bycia w pełni świadomym oraz tworzenia spontanicznej relacji z klientem, stosowanie stylu, który jest zarówno otwarty, elastyczny jak i daje poczucie pewności.
- Jest obecny i elastyczny podczas procesu coachingowego, „ tańczy z klientem”,
- Korzysta z własnej intuicji i ufa wewnętrznej mądrości - podąża za nimi,
- Pozwala sobie nie znać odpowiedzi i podejmuje ryzyko,
- Dostrzega wiele sposobów pracy z klientem i potrafi na bieżąco wybierać najefektywniejsze,
- Efektywnie wykorzystuje humor aby stworzyć odpowiedni nastrój, energię,
- Odważnie zmienia punkty widzenia oraz eksperymentuje z nowymi możliwościami w swoim działaniu,
- Okazuje pewność podczas pracy z silnymi emocjami, oraz potrafi kierować samym sobą, aby i nie dać się przytłoczyć ani uwikłać w emocje klienta.
- Aktywne słuchanie – umiejętność całkowitego skupienia się na tym co mówi a czego nie mówi klient, w celu zrozumienia znaczenie słów Klienta w kontekście jego pragnień oraz w celu wspomagania klienta w autoekspresji.
- Kieruje się klientem i celami klienta, nie narzuca klientowi celów, które uważa za słuszne.
- Wsłuchuje się w obawy cele, wartości i przekonania klienta w zakresie tego co jest a co nie jest możliwe,
- Rozpoznaje różnice w słowach, tonie głosu i języku ciała,
- Podsumowuje, parafrazuje, powtarza i odzwierciedla wypowiedzi klienta w celu zapewnienia jasności i pełnego zrozumienia,
- Zachęca, akceptuje, pogłębia i wzmacnia wyrażane przez klienta uczucia, spostrzeżenia/wyobrażenia, obawy, przekonania, propozycje itp.
- Rozumie i wyławia istotę tego, co klient komunikuje oraz pomaga klientowi dotrzeć do sedna zamiast wdawać się w długie szczegółowe opisy,
- Pozwala klientowi na „otrząśnięcie się” i wyrzucenie z siebie sytuacji bez oceniania i przywiązania się, aby móc przejść do następnych kroków.
- Pytania sięgające sedna – umiejętność zadawania pytań, które odkrywają informacje potrzebne do uzyskania przez maksymalnego efektu dla klienta i dla relacji coachingowej.
- Zadaje pytania, które odzwierciedlają aktywne słuchanie oraz rozumienie punktu widzenia klienta,
- Zadaje pytania, które pobudzają odkrywanie, głębsze/dogłębne zrozumienie, zobowiązanie lub działanie (np. takie, które stanowią wyzwania dla założeń klienta),
- Zadaje pytania otwarte, które prowadzą do większej przejrzystości, odkrywania nowych możliwości, nowych wniosków oraz nauki,
- Zadaje pytania, które przybliżają klienta do jego pragnień, zamiast pytań, które dotyczą oceny lub spojrzenia wstecz.
- Bezpośrednia komunikacja – umiejętność efektywnej komunikacji podczas sesji coachingowej oraz stosowania języka, który ma najsilniejszy pozytywny wpływ na klienta.
- Rozmawia z klientem w sposób jasny, zrozumiały i bezpośredni oraz przekazuje informację zwrotną,
- Przeformułowuje i wzmacnia komunikaty ,aby pomóc klientowi spojrzeć z innej perspektywy na to czego chce lub czego nie jest pewien,
- Jasno ustala cele coachingu, plan sesji coachingowej, cele stosowanych technik lub ćwiczeń,
- Używa właściwego języka który wyraża szacunek dla klienta (np. bez zabarwień związanych z seksem, rasą, a także bez żargonu i języka technicznego),
- Używa metafor i analogii aby zilustrować punkt widzenia lub naszkicować słowny obraz.
- Budowanie świadomości – umiejętność integracji i właściwej oceny wielu różnych źródeł informacji oraz przedstawiania interpretacji, które pomagają klientowi poszerzać świadomość, a tym samym osiągnąć uzgodnione rezultaty.
- Wykracza po za to co powiedział klient wyławiając jego obawy i nie utyka w opowieściach klienta,
- Prowokuje/wywołuje ciekawość do głębszego zrozumienia, większej świadomości i jasności,
- Identyfikuje dla klienta jego ukryte obawy oraz typowe i utrwalone sposoby postrzegania siebie i świata a także różnice pomiędzy faktami i interpretacjami, rozbieżności pomiędzy myślami, uczuciami i działaniami,
- Pomaga klientowi w odkrywaniu nowych, sprzyjających mu sposobów myślenia, przekonań, sposobów postrzegania, emocji, nastrojów itp. które wzmacniają jego zdolność do podejmowania działań oraz osiągania tego co dla niego najważniejsze,
- Pokazuje klientowi szersze perspektywy oraz inspiruje do zobowiązania popatrzenia z innych punktów widzenia i znajdowania nowych sposobów działania,
- Pomaga klientowi dostrzegać różne , powiązane ze sobą czynniki, które wpływają na niego i jego zachowania (np. myśli, emocje, ciało, otoczenie),
- Wyraża swoje spostrzeżenia w sposób, który jest dla klientów użyteczny i wartościowy,
- Identyfikuje główne silne strony versus główne obszary uczenia się i rozwoju, a także najważniejsze obszary do zaadresowania podczas coachingu,
- Prosi klienta o rozróżnienie pomiędzy sprawami błahymi a ważnymi, pomiędzy zachowaniami sytuacyjnymi a powtarzającymi w sytuacji, gdy zauważa rozdźwięk pomiędzy tym co zostało powiedziane a co się zadziało.
- Projektowanie działań – umiejętność tworzenia z klientem możliwości ciągłego uczenia się, podczas coachingu oraz sytuacji w życiu/pracy a także do podejmowania nowych działań ,które w najbardziej efektywny sposób prowadzą do uzgodnionych rezultatów coachingu.
- Pobudza do kreatywności oraz asystuje klientowi w procesie określania działań, które umożliwią klientowi zaprezentować, ćwiczyć oraz pogłębiać nową naukę,
- Pomaga klientowi skupić się na i systematycznie poznawać konkretne obawy i możliwości, które są kluczowe do osiągnięcia uzgodnionych celów coachingu,
- Zachęca klienta do poszukiwania alternatywnych pomysłów i rozwiązań, wartościowania alternatyw oraz uwzględniania ich w podejmowanych decyzjach,
- Promuje aktywne eksperymentowanie oraz odkrywanie siebie, gdzie klient od razu stosuje w życiu prywatnym i pracy to, co było omawiane i czego się nauczył podczas sesji,
- Świętuje sukcesy klienta oraz jego możliwości rozwoju w przyszłości,
- Podważa założenia i przekonania klienta, aby sprowokować nowe pomysły i odkrywać nowe sposoby działania
- Wyławia oraz wspiera punkty widzenia, które są spójne z celami klienta oraz zachęca, bez przywiązywani się do nich, do ich rozpatrzenia,
- Pomaga klientowi wdrażać pomysły „od zaraz” podczas sesji coachingowych, zapewniając natychmiastowe wsparcie,
- Zachęca do poszerzania skali i podejmowania wyzwań ale również do komfortowego tempa uczenia się.
- Planowanie i wytyczanie celów – umiejętność tworzenia i utrzymywania razem z klientem efektywnego planu coachingu.
- Konsoliduje zebrane informacje i tworzy z klientem plan coachingu oraz cele rozwojowe , które obejmują obawy i główne obszary nauki i rozwoju,
- Tworzy plan, którego rezultaty są osiągalne, mierzalne, konkretne i mają określone docelowe daty,
- Dostosowuje plan do przebiegu procesu coachingowego oraz zmieniającej się sytuacji,
- Pomaga klientowi identyfikować oraz docierać do różnych materiałów wspomagających uczenie się (m.in. książki, inni specjaliści),
- Identyfikuje oraz ukierunkowuje pierwsze sukcesy, które są ważne dla klienta.
- Zarządzanie postępami i zaangażowaniem - umiejętność utrzymania uwagi klienta na tym co ważne przy jednoczesnym pozostawieniu klientowi odpowiedzialności za podejmowanie działań.
- Jasno wymaga od klienta działań, które pomogą mu posunąć się w kierunku ustalonych celów,
- Demonstruje podążanie poprzez zadawanie pytań związanych z działaniami do których wykonania klient zobowiązał się podczas poprzednich sesji,
- Docenia klienta za to, co zrobił , czego nie zrobił, czego klient się nauczył, co sobie uświadomił od czasu poprzednich sesji,
- W sposób efektywny przygotowuje, organizuje i przegląda wraz z klientem informacje uzyskane podczas sesji,
- Dba o trzymanie kursu przez klienta pomiędzy sesjami poprzez utrzymywanie uwagi klienta na planie coachingu i rezultatach, uzgodnionych działaniach oraz tematach na przyszłe sesje,
- Koncentruje się na planie coachingu i równocześnie jest otwarty na dostosowanie zachowań i działań do przebiegu procesu coachingowego i zmiany kierunków podczas sesji,
- Potrafi poruszać się w przód w tył pomiędzy szerszym kontekstem tego, dokąd klient zmierza, stworzeniem kontekstu do tego, co jest omawiane na sesji oraz tym, czego klient pragnie,
- Wspiera samodyscyplinę klienta oraz utrzymuje klienta odpowiedzialnym za to klient mówi, za to, co zobowiązuje się zrobić, za rezultaty działań, które planuje podjąć oraz za konkretne plany w powiązaniu z wyznaczonymi ramami czasowymi,
- Rozwija zdolność klienta do podejmowania decyzji, adresowania głównych obaw oraz rozwijania samego siebie (otrzymywanie informacji zwrotnej, określanie priorytetów , ustalanie tempa uczenia się, refleksji oraz uczenia się z doświadczeń),
- W sposób pozytywny konfrontuje klienta z faktem nie wywiązywania się z podjętych zobowiązań.
B. WSPÓŁTWORZENIE RELACJI
C. EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE
D. WSPIERANIE PROCESU UCZENIA I OSIĄGANIA REZULTATÓW