wolność 2010-08-17 10:01:32


CZym jest wolność?
Wydaje się, że łatwiej jest powiedzieć, że o naszym życiu decyduje los, bóg, przypadek niż my sami. Myślimy, że jesteśmy wolni, bo żyjemy w niepodległym państwie, ale zapominamy, że wolność to też wolność wyboru codziennych reakacji. A także wolność wyboru naszych myśli. Oczywiście łatwiej jest powiedzieć: "Bóg tak chciał", "taki mój los", "nie mogłem/łam inaczej", "musiałem/łam", ale mówiąc tak automatycznie oddajemy decyzję o naszym zachowaniu w ręce boga czy losu.
A przecież jeśli jestem w sytuacji stresowej to mam różne możliwości zareagowania na nią. O tym pisało już wielu "wielkich": Victor Frankl opisując swoje przeżycia w obozie koncentracyjnym, podkreśla rolę wyboru naszej reakcji przed otaczającą nas rzeczywistością. Opowiada o tym, że natura ludzka nie jest zależna od czynników zewentrzych, gdyż to my świadomie decydujemy, jak na nią reagujemy i jak ją odbieramy. On zaobserwował to na bardzo skrajnie różnych reakcjach więźniów, którzy przecież znajdowali się w takiej samej sytuacji, w takich samych nieludzkich warunkach.
Tak więc warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób się wyrażamy, jakich słów używamy, kto decyduje o naszym życiu...